Jankovićeva je dodala da instituciji Poverenika najčešće stižu pritužbe za diskriminaciju dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju i romske dece.
Diskriminacije u školama ima mnogo više nego što je broj prijavljenih slučajeva, a deca u Srbiji nisu spremna i dovoljno ohrabrena da prijave diskriminatorsko ponašanje, kaže Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković.
Ona je, na svečanosti povodom obeležavanja Međunarodnog dana deteta ''Deca su ukras ravnopravnosti'', koju je organizova njena kancelarija u saradnji s Fondom UN za decu (Unicef), navela i da škole često prikrivaju diskriminaciju da ne bi dospele u medije, što, kako ističe, nikako ne doprinosi rešsavanju problema.
Jankovićeva je dodala da instituciji Poverenika najčešće stižu pritužbe za diskriminaciju dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju i romske dece.
Ona to objašnjava time što inkluzivno obrazovanje, nije u potpunosti prihvaćeno i razvijeno kako zbog nedostatka adekvatnih servisa podrške tako i zbog nerazumevanja dela nastavnika.
- Imali smo dve pritužbe u školama koje se odnose na imovinski status, ali sigurna sam da je među decom i mladima odbacivanje zbog materijalnog statusa mnogo češće - navela je još Jankovićeva.
Povernica je ukazala na značaj aktivnosti koje se sprovode u okviru ''Panela mladih'' koji okuplja grupu od 30 učenika srednjih škola i završnih razreda osnovnih škola uključenih u edukativne radionice posvećene diskriminaciji i toleranciji u porodici i školi.
- Niko ne može bolje od dece da razbije predrasude, da objasni i ukaže drugom detetu šta treba da radi u slučaju vršnjačkog nasilja ili kada ga neko nagovara da uzima drogu ili alkohol, ili ga neko ignoriše zato što je siromašan ili je drugačije boje kože - navela je Poverenica i dodala je važno da deca znaju da mogu da se obrate toj instituciji, ali i nastavnicima i roditeljima.
- Na današnji dan bih poručila roditeljima da više slušaju svoju decu, ali i da ih čuju. Najvažnije je čuti svoje dete, a ne ono što kažu priručnici za savršeno roditeljstvo - naglasila je Brankica Janković.
Direktorka Kancelarije Unicefa u Srbiji Ređina de Dominikis ocenila je da je u Srbiji kroz zakonodavni okvir učinjen značajan napredak kada je reč o borbi protiv diskriminacije, ali da praksa pokazuje da je neravnopravnost još prisutna, posebno prema deci sa smetnjama u razvoju, pripadnicima manjina i deci migrantima.
De Dominikis je nažnačila da Unicef sarađuje s Vladom Srbije u oblasti ranog razvoja deteta i istakla da borba protiv nejednakosti podrazumeva jednak pristup obrazovanju za svako dete. Ona je navela da se u predškolske ustanove upisuje svega osam odsto dece iz siromašnih porodica, a da je među romskom decom taj procenat još manji.
- Uključivanje dece u predškolsko obrazovanje, ali i intervencije u zdravstvenom sektoru u cilju rane detekcije smetnji u razvoju mogu da daju dobre rezultate - rekla je De Dominikis i dodala da u borbi protiv diskriminacije važnu ulogu imaju mediji i Poverenik za zaštitu ravnopravnosti.
Učenik trećeg razreda gimnazije ''Miloš Savković'' iz Aranđelovca Jovan Aksentijević rekao da diskriminacije ima u svakoj školi u Srbiji, te da kroz ''Panel mladih'' učenici organizuju edukativne radionice kako bi vršnjake upoznali s tim šta je diskriminacija i kako mogu da se uključe u mehanizme borbe protiv diskrimnacije.
- Svaki učenik treba da pođe od sebe i svog ponašanja, treba da iskoreni predrasude i da različitosti vidi kako pozitivne strane, a ne kao barijere u odnosu - smatra Aksentijević.
Na konstataciju da su deca, kada je reč o vršnjačkom nasilju, često samo posmatrači ili da telefonom snimaju maltretiranje druga ili drugarice, a ne čine ništa da to spreče, Aksentijević kaže da to govori da društvo nije spremno da pomogne drugima zbog čega borba protiv nasilja i diskriminacije treba da bude prioritet u edukaciji mladih.